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Lot 8833* - ibid113 Photographie – online only - Mittwoch, 08. Juli 2020, 16.00 Uhr

RICHARD PRINCE

(Panamakanalzone 1949–lebt und arbeitet in New York)
RPED026 - Untitled (Cowboy), 1984. Aus der Serie Cowboys.
C-print auf Kodak Professional Paper. Vintage. Abgezogen durch Printed Matter.
Bildmass 59 x 40,5 cm; Blattgrösse 60,8 x 50,7 cm.
Rückseitig signiert und nummeriert 11/26.

Literatur:
- Corinne Diserens, u. a. Spiritual America - Richard Prince. Valencia, 1989 (Abb. S. 43, hier etwas beschnitten).
- Richard Prince. Adult Comedy Action Drama. Göttingen, 1995 (Abb. S. 231).
- Lisa Phillips (Hrsg.). Richard Prince. Ausstellungskatalog Whitney Museum of American Art, 1.5.-12.7.1992, u. a. New York, 1992.

Provenienz:
- Perry Rubenstein Gallery, Los Angeles in 2012.
- Belgische Privatsammlung.

Der amerikanische Künstler und Photograph beschäftigt sich in seinem Werk überwiegend mit den trivialen Mythen der Alltagskultur. Er verwendet dabei gerne Werbeanzeigen aus Zeitschriften, die er abphotographiert und in überarbeiteter Form mit veränderter Farbe, Ausschnitt oder Körnigkeit neu veröffentlicht. Diese umstrittene Form der Appropriation Art - für die er oftmals auch kritisiert wird - bezeichnet der Künstler selbst als "rephotographieren".
"The pictures I went after, 'stole', were too good to be true. They were about wishful thinking, public pictures that happen to appear in the advertising sections of mass market magazines, pictures not associated with an author.... It was their look I was interested in. I wanted to re-present the closest thing to the real thing." (Richard Prince zit. nach Rosetta Brooks, "Spiritual America: No Holds Barred", in: Phillips, 1992, S. 85-102, hier S. 85).

Seine bekannteste Arbeit ist die 1980–1987 entstandene Serie "Cowboys", die aus abphotographierten Ausschnitten von Marlboro-Anzeigen besteht. Die Originale stammen vom Schweizer Photographen Hannes Schmid.

"Every Monday, People and Time magazines would come out. When I got to work I’d pour thru them looking for a new Marlboro Ad. This would make my dead-end job seem less dead. Looking thru a brand new magazine has always excited me. I’m not sure why. Being next to someone else’s world is the best way I can describe it. It was especially exciting back then because I was 'tearing' the 'cowboys' and the expectations of finding a good one, one that I could use… added to the excitement. I was re-photographing the ads with color slide film and sending the slides off to a to a lab in Kansas, waiting a couple of days to get a roll of 36 'transparencies' back in the mail. After the wait, I’d spread them out on my light box and sit and shuffle them around and try to pick out the “good one.” (Opening up a new box of 'developed' slides was the best part of what was next)." (Richard Prince zit. nach Homepage des Künstlers, http://www.richardprince.com/birdtalk/, 25.5.2020).

Nahezu tadellos erhalten.

CHF 30 000 / 50 000 | (€ 30 930 / 51 550)

Verkauft für CHF 21 250 (inkl. Aufgeld)
Angaben ohne Gewähr